CUM ACCESAM ŞI CINE SUNT BENEFICIARII FEADR( SUCCESORUL SAPARD)


Facebook

Pentru a putea primi fonduri nerambursabile trebuie sa intocmiti un proiect. Proiectul trebuie sa contina cererea de finantare (un document tip care se completeaza pe baza modelului oferit gratuit de APDRP), precum si o serie de documente justificative, care difera in functie de tipul investitiei alese.


Proiectul, in functie de valoarea financiara a acestuia, poate fi alcatuit de catre dumneavoastra sau puteti opta pentru:


- Institutii private de consultanta care ofera contra unui comision asistenta completa pentru intocmirea proiectului (studiul de fezabilitate, planul de afaceri, diferite studii, bugetul proiectului)


- Institutii ale statului abilitate in acest sens


Pentru a putea beneficia de fondurile nerambursabile prin FEADR in vederea finantarii propriei afaceri trebuie sa va incadrati intr-o categorie de beneficiar eligibil sau, dupa caz, sa deveniti unul eligibil.


Beneficiarii eligibili pentru proiectele de investitii se vor incadra, in general, in una din urmatoarele categorii:


a) Persoana Fizica Autorizata/Asociatie Familiala (PFA/AF);


Este cea mai simpla forma de beneficiar eligibil, in linii mari acest statut obtinandu-se prin autorizare la primaria locala.


AVANTAJE: procedura simpla, contabilitate simplificata, impozitare mica.


DEZAVANTAJE: nu se pot face angajari/pot lucra doar membrii asociatiei familiale, persoana trebuie sa aiba studii in domeniul in care se face autorizarea activitatii, limitarea eventualelor extinderi etc.


b) Asociatii in domeniu cu statut juridic, Grupuri de producatori si Cooperative;


Este forma cea mai agreata de catre mecanismele comunitare, deoarece sprijinul financiar nerambursabil se adreseaza direct mai multor persoane, iar investitia va avea un impact mult mai mare.


AVANTAJE: investitii cu acoperire mare, intarirea comunitatii, posibilitatea accesarii si altor subventii pentru dezvoltarea asocierii si gruparii fermierilor, impartirea riscului.


DEZAVANTAJE: procedura de infiintare mai complexa


c) Microintreprinderi si intreprinderi mici si mijlocii


Clasificarea in acesta categorie se face potrivit OG nr. 27/2006, pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii:


- microintreprinderile: pana la 9 angajati si mai putin de 2 milioane de euro cifra de afaceri;


- intreprinderi mici: intre 10 si 49 de salariati si mai putin de 10 milioane de euro cifra de afaceri;


- intreprinderi mijlocii: intre 50 si 249 de angajati si mai putin de 50 de milioane de euro cifra de afaceri;


IMM-urile si microintreprinderile pot fi Societate cu Raspundere Limitata (SRL), Societate in Nume Colectiv (SNC), Societate pe Actiuni (SA), s.a., conform legislatiei comerciale nationale.


Chiar inainte sa demarati alcatuirea documentatiei de finantare, rezolvati si clarificati statutul juridic si situatia financiara a entitatii comerciale pe care o aveti. Acest lucru va va scuti de surprize si de eventuala respingere a cererii de finantare.


Prin FEADR se pot acorda fonduri nerambursabile intre 50 si 70% din valoarea totala eligibila a proiectului, fondurile acordate reprezentand cofinantarea publica, la care trebuie sa se adauge cofinantarea privata, acea contributie financiara a celui care solicita fondurile europene.


Cofinantarea publica reprezinta sprijinul financiar acordat beneficiarilor Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala de catre Uniunea Europeana si Guvernul Romaniei.


Deci, o alta conditie generala de eligibilitate pe care trebuie sa o indeplineasca un potential beneficiar dornic sa realizeze un proiect prin FEADR este aceea de a contribui financiar si de a dovedi aceasta contributie.


De asemenea, amplasarea unei investitii poate oferi un grad de cofinantare diferit. Astfel, pentru investitiile amplasate in zona montana sau in alte zone cu handicap natural, cofinantarea publica (fonduri acordate prin FEADR) poate fi de 65%, iar in arii protejate "Natura 2000", cofinantarea publica poate ajunge la 70%.



Cum poate fi asigurata cofinantarea privata?



Cofinantarea privata poate fi asigurata din surse proprii, valabil in cazul potentialilor beneficiari care detin deja fondurile necesare pentru contributia financiara, fie din venituri provenite din sponsorizari, donatii si legate etc., dovedite in conditiile legii.


Un alt mod este prin credit bancar, valabil in cazul in care potentialii beneficiari nu detin fondurile necesare pentru contributia financiara proprie, dar indeplinesc conditiile contractarii unui credit bancar.



PRIN FEADR SE RAMBURSEAZA O ANUMITA PARTE A CHELTUIELILOR EFECTUATE!


Fondurile nerambursabile se pot obtine doar pentru anumite tipuri de cheltuieli, in functie de specificul investitiei si doar dupa ce ati efectuat cheltuielile respective.


Ce fel de cheltuieli se finanteaza din FEADR?


Astfel, prin FEADR, pot fi efectuate urmatoarele tipuri de cheltuieli pentru:


1. Construirea, modernizarea si extinderea cladirilor si a constructiilor conexe unitatii de productie.


Pentru modernizare, daca investitia are in vedere extinderea cladirilor existente si/sau construirea unor anexe noi, acestea trebuie sa fie justificate si sa serveasca modernizarii propriu-zise.


2. Achizitionarea de utilaje si echipamente noi, inclusiv IT, software, hardware.


3. Cheltuieli reprezentand plata arhitectilor, inginerilor si consultantilor, a studiilor de fezabilitate, achizitionarea de patente si licente in procentele prevazute in fisele tehnice ale masurilor. Cheltuielile pentru intocmirea documentatiei necesare proiectului sunt singurele care pot fi efectuate inainte de semnarea contractului de finantare cu APDRP.


4. Achizitionarea de mijloace de transport noi, specializate, ca rezultat al identificarii lor in studiul de fezabilitate/memoriu justificativ/plan de afaceri, cu o capacitate de transport bine fundamentata.


Accentuam importanta pe care trebuie sa o acordati acestui tip de cheltuiala.


Mijlocul de transport trebuie sa deserveasca activitatea, iar achizitionarea acestuia in scopul amintit trebuie sa fie bine documentata in anexele cererii catre Ministerul Agriculturii.



Casa de avocatura Coltuc, lider in consultanta agricola pentru fonduri comunitare din tara, va poate ajuta in intocmirea cu succes a proiectelor.


Este recomandat sa apelati la un specialist pentru ca aceste cheltuieli (cu avocatii) sunt primele deductibile.




» vezi articolul original


sursa:





Vezi comentariile


Cele mai citite stiri de azi


Lasa un comentariu (spam-ul si limbajul ofensiv vor fie sterse!)




Berbec

Taur

Gemeni

Rac

Balanta

Leu

Fecioara

Scorpion

Capricorn

Sagetator

Varsator

Pesti