Special

Publicat Joi, 05 mai 2016 , ora 10:45, de Catalina Burlan

GIGANTUL DAIMLER OCOLEŞTE ROMÂNIA

Reprezentanţii companiei germane Daimler s-au lămurit repede cât de oportună poate fi o investiţie în România şi, în consecinţă, au decis să construiască în Polonia o fabrică de motoare, nu la Sebeş.

Ce pierdem noi în urma acestui veritabil cartonaş roşu acordat de compania germană? Păi, nu mare lucru…o investiţie minoră de doar 500 de milioane de Euro, cam 1500 de locuri de muncă, şi alte avantaje care decurg dintr-un astfel de parteneriat. Dar, mai ales, dăm un semnal clar despre cât de serioasă poate fi o colaborare cu România. Pot fi destule discuţii legate de refuzul companiei germane, dar motivul principal este legat de lipsa unei infrastructuri adecvate, o autostradă pe care nu reuşim să o construim, deşi ne tot chinuim de vreo 25 de ani. 

Dacă nouă, cetăţenilor de rând, ni se pare ruşinoasă, regretabilă această pierdere, politicienii noştri nu au nicio apăsare. Ei şi-au luat şpăgile aferente când s-au făcut proiectele şi când au avut loc ”licitaţiile” pentru stabilirea firmei care se va ocupa de autostradă. Banii le-au intrat în buzunare, ce mai contează că lucrarea a fost o bătaie de joc, în cel mai autentic stil mioritic? Nu-i nimic, se va reface proiectul, se vor lua din nou nişte şpăgi babane şi uite-aşa, pentru ei devine mult mai profitabil să tărăgăneze lucrurile decât să arate Europei civilizate că România poate fi un partener credibil şi serios. Cu o asemenea clasă politică, vom fi mereu daţi la o parte în faţa altor guverne care, chiar dacă nu sunt nici ele perfecte, măcar au minima decenţă de a face ceva pentru ţara lor. 

poze776.jpg

Ne găsim repede scuze pentru acest nou eşec, argumentând alegerea celor de la Daimler prin faptul că Polonia este mai aproape de Germania. Ştim bine că nu acesta este motivul real, degeaba ne tot minţim singuri. Economia din Polonia merge bine, deşi noi ne tot lăudăm la fiecare trei luni că economia noastră are cea mai mare creştere din această parte a Europei. Legat de autostrăzi, chiar nu are rost să vorbim, pentru că suntem codaşii batrânului continent la acest capitol. Atâta vreme cât clasa politica de la noi este considerată (de oficialii străini) coruptă în proportie de 85% , cum să aiba vreo companie serioasă curajul, inconştienţa de a băga 500 de milioane de Euro într-un proiect asupra căruia planează o asemenea umbră? 

romania-tentatie-pentru-giganti-industriali-daimler-ar-putea-construi-o-uzina-de-motoare-mercedes-la-sebes.jpg

Concernul francez Renault ameninţă de luni bune că îşi mută fabricile dacă nu se rezolvă problema autostrăzilor, la fel şi alte nume mari ale economiei europene care au aici locaţii. Aceste companii au avut încredere în oficialii români care le promiteau că vor pune la punct infrastructura. Din nou, pierdem o oportunitate de a asigura locuri de muncă românilor, pentru că nişte îmbuibaţi nu sunt în stare să mişte lucrurile. Dacă nu suntem capabili să facem o prăpădită de autostradă, în timp ce ungurii, cehii sau polonezii dau în folosinţă anual sute de kilometri, să nu ne mirăm că vom fi mereu ocoliţi de numele importante din business-ul european. Ne e ruşine când vedem cum suntem trataţi? Ei bine, pare-se că va trebui să ne obişnuim cu acest sentiment, atâta vreme cât avem nişte incompetenţi în fruntea ţării.

autostrad_m.png

România a pierdut miliarde de euro în investiţii din cauza lipsei infrastructurii. Degeaba ne credem noi şmecheri, descurcăreţi, degeaba credem că ne adaptăm repede în orice situaţie, dacă atunci când vin adevăratele examene suntem mereu evitaţi, ocoliţi. Iată că ne pleacă elitele, personalul calificat, oamenii competenţi alegând să se mute în alte ţări, unde nu merge doar cu şmecheria. Ce interesant paradox…firma care produce marca Mercedes refuză să deschidă în România o fabrică de motoare, în timp ce parcul auto al parlamentarilor români este format aproape exclusiv din modele ale acestui concern. Da, într-adevăr, ne-am descurcat încă o dată. I-am păcălit şi pe ăştia.

Cristian Huluban 
Ads

Cele mai citite stiri de azi